Ridpass yankee/fråga

Fick en fråga för ett tag sedan hur mina ridpass ser ut och hur jag brukar lägga upp dom så här kommer svaret. Yankee skrittar jag alltid först på långa tyglar helt utan krav sedan värmer jag upp honom i trav först nått varv på långa tyglar i ganska ökad trav innan jag börjar jobba honom, rider mycket rakspår och nästan aldrig volter. Mycket snett igenom och ökad trav. När han känns bra så sätter jag mig ner och jobbar honom i jogg, har en övning som gör art han ska jobba med ryggen som jag brukar göra. När joggen känns ok så skrittar jag och jobbar honom lite i skritt, rätt ofta så gör jag samma övning som i joggen fast i skritt en kort stund. Sedan galopperar jag, samma som i traven så brukar jag låta han gå ett varv på fyrkantspåret och länga lite på steget innan jag börjar jobba honom, och som jag nämnde innan så rider jag mest på rakspår över hela ridbanan, ibland volter i galopp men väldigt få. Sedan brukar jag ta nått varv i förvänd galopp osv. Avslutar alltid med att lång trava honom så att han får sträcka ut ordentligt. Såklart så ser alla ridpass olika ut med olika upplägg osv men detta är den uppvärmningen som jag utgår ifrån eller vad man nu ska säga :) 


Hur som hällst söndag igen och jag lyckades rida båda hästarna innan lunch när allt regn kom, ett jätte bra pass på båda mina fina killar. känner dock att jag inte riktigt har med mig yankee lika bra åt höger som åt vänster men vi jobbar för fullt på det, pratade med Jocke nyss och ska åka dit och träna på torsdag så jag får be om tips och övningar då så det blir nog bra. Diesel jobbade på lika fint som vanligt, han är alltid lika arbetsvillig den lilla figuren <3 efter att regnet lagt sig så drog jag ut migsjälv på en springtur i skogen, fight for fitness ;) 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mail

Hemsida:

Kommentar:

Trackback